”Hemma hos andra”
(Polaris, 2019)
Amanda blir ensam kvar i den stora gamla trävillan vid havet när hennes pojkvän, journalisten David, åker iväg på ett utlandsuppdrag. Hon försöker känna sig hemma men huset är impregnerat av minnen och upplevelser som hon inte är en del av. I ensamheten slits hon mellan en egen bakgrund som hon skäms över och den outtalade drömmen om att ta plats i Davids uppburna och beundrade familj. Men när det oförutsedda händer ställs allt på ända.
Det åtrådda är inte längre lika attraktivt. Det otänkbara inte längre helt omöjligt.
Mot en fond av samtidens stora dramer krig, migration och flykt är Hemma hos andra en berättelse om kärlek, klass och det som definierar oss som människor, vare sig vi vill det eller inte.
Gabriella Ahlström har fångat repliker och detaljer så man vrider sig i berättelsen om den kämpande Amanda.
Arbetaren
Ett familjedrama som sänder ilningar genom huden.
Hufvudstadsbladet
Jag får andnöd av Gabriella Ahlströms välstämda text …
VLT
Gabriella Ahlström har i båda sina tidigare romaner ”De oförglömliga” och ”Sirener” visat sitt absoluta gehör för hur människor talar med varandra och vad de säger när de egentligen inte säger något alls eller undviker att säga det som de borde. Även den nya romanen ”Hemma hos andra” innehåller en rad sådana aha-upplevelser.
Expressen
Bäst blir det i skildringen av klass, gestaltad i en jämförelse mellan Amandas mer obildade bakgrund och Davids familj, intellektuell vänsterklass med båda föräldrarna framstående i offentligheten. Gabriella Ahlström visar hur svårt det kan vara att komma undan sitt ursprung och hur den klass man är uppvuxen i kan märkas i de minsta av detaljer.
Svd
Hemma hos andra är en minnesvärd berättelse som engagerar, men det är främst Gabriella Ahlströms förmåga att hantera språket och i varje situation hitta ord och formuleringar som är både rakbladsvassa och finstämda om vartannat som imponerar.
Johannas Deckarhörna
Gabriella Ahlström är en skicklig skildrare av just familjer, hon är framförallt väldigt bra att på att skriva dialoger, vilket hon visade tydligt i sin förra roman Sirener. Precis som hos Jane Austen avslöjar karaktärerna vem de är genom vad de säger eller låter undslippa sig.
Breakfast Book Club